Chiptuning – tuning elektroniczny sterownika silnikowego.
Zabieg ten ma  na celu poprawę parametrów silnika, poprzez zmianę samego oprogramowania sterownika. Polega na edycji programu sterującego pracą sterownika silnikowego. Znajdujące się w programie krzywe charakterystyki, oraz mapy, są modyfikowane pod kątem zwiększenia mocy i momentu obrotowego silnika. Za pomocą odpowiednich programów do edycji map  oraz własnej  wiedzy  można zmienić wartości takie jak np:

  • maks. prędkość
  • maks. obroty silnika
  • doładowanie
  • dawka paliwa
  • kąt zapłonu
  • moment początku tłoczenia
  • czas wtrysku

oraz wiele innych (praktycznie wszystko czym steruje sterownik silnika)
Producenci silników spalinowych, pozostawiają pewna rezerwę mocy i momentu obrotowego w seryjnym oprogramowaniu sterownika silnikowego. Ma ona na celu zapewnić bezpieczeństwo jednostki napędowej, w przypadkach bardzo wysilonej pracy, lub bardzo złych warunków pracy dla silnika. Bezpieczne przyrosty dla silników „wolnossących” to ok. 5% oryginalnej mocy, dla silników „doładowanych” 20% a nawet 50% nominalnej mocy

Chip tuningu dokonujemy w sterownikach:

BOSCH EDC15
BOSCH EDC16
BOSCH EDC17
MAGNETI MARELLI
SIEMENS
DENSO
DELPHI

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Close
Go top